Dieta białkowo-tłuszczowa

Dieta białkowo-tłuszczowa opiera się na prostym założeniu. Przestrzegając należy maksymalnie ograniczyć spożywanie węglowodanów na rzecz białek oraz tłuszczów. Chcąc uzyskać jak najlepsze rezultaty – przestrzegając jej nie można zapomnieć o systematyczności dotyczącej spożywania posiłków. Należy je przyjmować od czterech do pięciu posiłków dziennie. Oczywiście niezwykle ważne jest również nawodnienie organizmu. Regularne picie czystej wody lub też naparów ziołowych (również herbaty) oczyści organizm i pomoże zwalczyć uczucie głodu. Takie podejście pozwoli uzyskać jak najlepsze rezultaty, a przecież o to właśnie chodzi – by efektywnie chudnąć.

Pierwszy etap

Odstawienie i zrezygnowanie zupełnie ze spożywania węglowodanów może być kłopotliwe, zwłaszcza na początku. Dlatego też dieta białkowo-tłuszczowa jest podzielona na trzy etapy. W pierwszym stadium na stosujących tą dietę czeka największa próba, czyli prawie całkowite zaprzestanie spożywania węglowodanów. To ograniczenie spożycia wynosi 20 g. Tyle węglowodanów przyjmowanych dziennie w zupełności wystarczy i nie należy tej dawki przekraczać, nawet gdy poczujemy głód. Dieta białkowo-tłuszczowa to nie tylko zmiana sposobu żywienia, ale również myślenia. Istotne jest aby zrezygnować z produktów i potraw których kaloryczność potrafi być zaskakująca wysoka. Te, które posiadają sporo węglowodanów, to przede wszystkim produkty zbożowe. Wyrzucamy z diety pieczywo takie jak bułki, jasny chleb, ale również makarony oraz kaszę. Nośnikiem węglowodanów są również owoce, także niektóre warzywa.

Etap drugi – luzujemy obostrzenia

Kolejny etap diety białkowo-tłuszczowej pozwala na zwiększenie ilości spożywanych węglowodanów do 50 g dziennie. Dodatkowo, do diety można wprowadzić również warzywa i owoce. W tej kwestii należy być jednak ostrożnym. Warto wybierać tylko i wyłącznie produkty o niskim indeksie glikemicznym.

Finisz – etap trzeci

Ostatni, końcowy już etap diety, to powrót do spożywania węglowodanów. Jest on najdłuższy, ponieważ ilość węglowodanów w posiłkach zwiększamy stopniowo – średnio o 10 g co tydzień. Podczas tego procesu warto stale kontrolować naszą wagę ciała. Kiedy zobaczymy, że zaczyna ona znowu rosnąć, wtedy należy powrócić do poprzedniej ilości. W ten sposób, metodą prób i błędów, dotrzemy do punktu w którym będziemy dokładnie wiedzieć Ile węglowodanów dziennie jest w stanie przyjąć nasze ciało, aby jego waga się utrzymywała. Niektóre osoby starają się również ciąć w posiłkach tłuszcze. Należy być w tym jednak niezwykle ostrożnym. Dieta białkowo-tłuszczowa nie bez przyczyna zakłada wysokie stężenie tłuszczów w pokarmach. Tłuszcze są bowiem ważnym elementem diety i mają spory wpływ na nasze samopoczucie oraz zdrowie.

Co zyskasz?


Dieta białkowo-tłuszczowa pozwala osiągnąć zadowalające efekty, zwłaszcza w pierwszych tygodniach jej trwania. Bez większego trudu możemy schudnąć od dwóch do pięciu kg. Te efekty zależne są od masy początkowej przed dietą. Jeśli zapuszczenie organizmu było większe – możemy liczyć na większy spadek masy. Liczy się przede wszystkim bilans kaloryczny. Jeśli będziemy spożywać mniej kalorii niż wynosi zapotrzebowanie organizmu – waga będzie maleć.

Dieta białkowo-tłuszczowa – dla kogo

Jest to dieta doskonale dopasowana dla osób cierpiących na cukrzycę typu drugiego, a także dla tych pozbawionych już nadziei po kolejnych, wymagających i bezowocnych dietach. Dieta białkowo-tłuszczowa pozwala także walczyć ze wszelkimi nieprawidłowościami w funkcjonowaniu układu pokarmowego.

Co jeść?

Jakie produkty spożywać na diecie białkowo-tłuszczowej? Przede wszystkim sporo warzyw. Tu doskonale zdadzą rolę: fasolka szparagowa, pomidory, szpinak czy sałata. Doskonałym nośnikiem białka będzie ser mozzarella, jajka. Choć ten rodzaj diety nie zapewnia rewelacyjnych rezultatów, to jednak warto pamiętać o jednej rzeczy – te efekty są trwałe i waga utrzymuje się przez dłuższy okres czasu i bez większego zaangażowania. Wystarczy wyrobić tylko odpowiedni nawyk żywieniowy rezygnując w niektórych przyzwyczajeń podczas spożywania posiłku, a będziemy mogli cieszyć się niższą uwagą.

One Comment on “Dieta białkowo-tłuszczowa”

  1. Dieta, jak najbardziej mi odpowiada, bo dostarczam dużo białka, ale pytanie w jakiej formie? Mam odżywki białkowe, ważę 90kg więc potrzebuje mniej więcej 180gram białka dziennie, piszę tu również o deficycie kalorycznym, ale myślę że można zwiększyć ilość białka, a zmniejszyć tłuszcze. Co wy na to?

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *