Dieta śródziemnomorska

Dieta śródziemnomorska współcześnie odzwierciedla sposób żywienia Greków w latach 60. ale także mieszkańców Krety oraz Włochów. Na przestrzeni lat liczne badania wykazały, że właśnie mieszkańcy tych rejonów rzadko cierpieli na choroby sercowo-naczyniowe, co z kolei przekładało się na jakość oraz długość ich życia. Bez wątpienia, wpływ na to miał lekki i ciepły klimat oraz aktywność fizyczna za którą przepadali. Dodatkowo, była to oczywiście specyficzna dieta.

Czym żywili się mieszkańcy tych rejonów w latach 60-tych ubiegłego wieku? Cóż, przede wszystkim były to produkty sezonowe ,głównie warzywa, ale także ryby. Każdy z tych produktów charakteryzował się niskim stopniem przetworzenia. Dieta śródziemnomorska to przede wszystkim zamiana tłuszczów zwierzęcych na te pochodzenia roślinnego, ale także większe spożycie owoców morza, ryb oraz warzyw i owoców.

Dla kogo?

To doskonała dieta dla ciebie, jeżeli chcesz obniżyć ryzyko zachorowania na cukrzycę, miażdżycę, nowotwory, otyłość czy inne choroby cywilizacyjne. Dieta dostarcza witamin, minerałów oraz antyoksydantów przede wszystkim ze świeżych warzyw oraz owoców. Badania wykazały wzrost odporności na choroby takie jak Alzheimer czy Parkinson. Sercem zdrowotności tej diety są przede wszystkim kwasy tłuszczowe omega-3 i omega-6, które znajdują się oliwie z oliwek ,rybach, nasionach oraz orzechach. Dodatkowo, dieta śródziemnomorska zakłada obniżenie spożycia mięsa czerwonego.

Odpowiednio przyrządzaj potrawy

Smażenie na głębokim tłuszczu może mieć opłakane skutki dla zdrowia i powodować zatory w żyłach. Decydując się na ten rodzaj diety – przede wszystkim należy przestrzegać konkretnych technik kulinarnych. Potrawy są pieczone w folii, a także gotowane na parze. Dopuszcza się także chwilowe grillowanie. Według dietetyków taki model żywienia pomaga obniżyć masę ciała i zachować niższą wagę na dłużej. Powoduje wzrost witalności i przyrost energii życiowej.

Skuteczność połączona z przyjemnością

Dieta śródziemnomorska nie wymaga specjalnych zdolności kulinarnych. Większość potraw jest łatwa do przygotowania, a różnorodność stosowanych produktów od ryb do warzyw i owoców morza pozwala uzyskać zaskakujące smaki oraz aromaty. Dieta śródziemnomorska łączy więc dbanie o zdrowie z przyjemnością płynącą z jedzenia.

Produkty w diecie

Ta dieta opiera swój model o piramidę diety, u podłoża której znajdują się produkty zbożowe z pełnego przemiału. Wyżej są natomiast warzywa strączkowe, nasiona, oliwa z oliwek oraz orzechy. Głównymi zasadami diety śródziemnomorskiej są przede wszystkim: mniejsze spożycie soli kuchennej, gotowanie na parze, pieczenie w folii oraz krótkie grillowanie, wysoka obecność w diecie warzyw i owoców. Charakterystycznym dla tego sposobu żywienia jest uzyskiwanie białka z ryb oraz z chudego mięsa, a także z owoców morza. Unika się tłuszczy zwierzęcych na rzecz tłuszczy roślinnych. Dieta śródziemnomorska skutecznie obniża cholesterol, a także podwyższa jego frakcje. Obniża poziom trójglicerydów i pomaga w regulacji poziomu glukozy. Jest często wybierana przez osoby odchudzające się, ponieważ pozwala szybko schudnąć zachowując przy tym odpowiedni bilans witamin i minerałów.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *