Sposoby na wzmocnienie odporności organizmu

wzmocnienie odporności organizmuNie mamy szczęścia do klimatu. Od jesieni do wiosny jest chłodno, mokro i wietrznie, a apteki odnotowują rekordową sprzedaż chusteczek i środków na przeziębienia. Wystarczy jednak wzmocnić odporność organizmu, żeby nawet najbardziej paskudna jesienna aura nie była nam straszna.

Od czego zależy odporność organizmu? Dobra wiadomość jest taka, że czynniki wrodzone mają na nią niewielki wpływ. Zdecydowanie większy ma tryb życia oraz odpowiednia dieta.

Po pierwsze – nie szkodzić

Jeśli chcesz raz na zawsze zapomnieć o katarze i przeziębieniach, unikaj tego, co ma katastrofalny wpływ na Twoją odporność.

  • Zarywanie nocy. Dorosły człowiek potrzebuje minimum 7 godzin snu dziennie. Długotrwały deficyt snu sprawia, że organizm jest osłabiony i błyskawicznie łapie wszelkie infekcje.
  • Używki. Kieliszek wina od czasu do czasu na pewno nie zaszkodzi, ale nadużywanie alkoholu i papierosów, a nawet picie dużych ilości kawy wypłukuje z organizmu cenne składniki, które pomagają chronić go przed chorobami.
  • Przegrzewanie i brak tlenu. Przebywanie w ciepłych pomieszczeniach jest przyjemne, ale nadmierne przegrzewanie organizmu nie służy odporności. Lepiej więc przykręcić nieco kaloryfery, otworzyć szerzej okno i włożyć ciepły sweter.

Zdrowie z natury, czyli naturalne metody wzmacniania odporności

Zapomnij o szeroko reklamowanych suplementach diety! Zdecydowanie lepsze efekty osiągniesz, stosując naturalne metody poprawy odporności. Jedną z najlepszych jest codzienne picie świeżo wyciskanych soków i koktajli. Warto zaopatrzyć się w wyciskarkę wolnoobrotową. W przeciwieństwie do sokowirówki nie tylko pozwala wyciskać soki niemal z każdego warzywa, owocu czy zioła, ale też zachowuje maksymalną ilość cennych składników.

Z czego wyciskać soki? Najlepsze dla Twojej odporności są:

  • Jarmuż – ma właściwości antybakteryjne i przeciwzapalne, zawiera witaminy A, B1, B2, B6, C, E, K, PP.
  • Cytrusy – to owoce bogate w witaminę C. Uwaga: stosuj z umiarem, bo zawierają sporo cukru.
  • Marchewka – zawiera witaminę A, C oraz beta-karoten.
  • Buraki – bogate w witaminy, żelazo i kwas foliowy.
  • Natka pietruszki – ma więcej witaminy C niż cytryna, a zdecydowanie mniej cukrów.
  • Banany – zawierają wzmacniający odporność selen.

Rozgrzewaj się od środka

Kiedy na dworze pada deszcz i wieje wiatr, zamiast unikać wychodzenia z ciepłego domu, postaw na rozgrzewające dania i napoje, które wzmacniają odporność.

Dzień zacznij od ciepłego śniadania. Kasza jaglana lub owsianka z dodatkiem miodu i owoców zapewni uczucie sytości na długo i dostarczy cennych składników odżywczych.

Herbatę warto zastąpić rozgrzewającym napojem na bazie imbiru. Świeży korzeń imbiru pokrój w plastry, zalej wrzącą wodą. Gotuj 10 minut i zostaw do przestudzenia. W szklance wymieszaj miód i sok z cytryny, zalej ciepłym, ale nie gorącym naparem z imbiru. Imbir ma działanie odkażające, przeciwbakteryjne i przeciwzapalne, cytryna zapewnia witaminę C, a miód jest uniwersalnym naturalnym środkiem wzmacniającym odporność.

Do swojej diety włącz też oliwę i zdrowe oleje: lniany, kokosowy lub z czarnuszki. Jeszcze tylko sok z malin dodawany do herbaty i jesień nie będzie Ci straszna!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *